Sökning: "textfrågor"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet textfrågor.

  1. 1. Klarar läromedlen det nationlla provet? : En analys av vilka läsförståelseprocesser SVA-läromedel nyttjar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Arvidson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; nationella provet; svenska som andraspråk; läromedelsanalys; beskrivande analys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks huruvida två läromedel författade för gymnasiekursen svenska som andraspråk 1 ger eleverna möjlighet att öva på de läsförståelseprocesser som de möter i det nationella provet. I undersökningen kategoriseras textfrågor i anslutning till skönlitterära och sakprosatexter i läromedlen efter de tre läsförståelseprocesserna det nationella provet prövar. LÄS MER

  2. 2. Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa : En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Tillnert Edbom; Ulrika Stammler; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; läsfixarna; läsförståelse; läs- och skrivinlärning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : På höstterminen 2016 inrättades det nya kunskapskrav för årskurs ett i svenskämnet, dessa visar tydligt att elever redan i årskurs ett ska börja utveckla sin läsförståelse. Trots detta finns det en brist på studier som undersöker elevernas läsförståelse samt läromedel som främjar läsförståelse under skolans första år. LÄS MER

  3. 3. Miljöhistoria och handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Layal Ghajraoui; Berro Hannan; [2017]
    Nyckelord :Miljöhistoria; Energihistoria; Historia; Historiemedvetande; Handlingskompetens; Läroboksanalys; Historia; Narrativ typologi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks vilka förutsättningar elever har i historieämnet för att utveckla kunskap om människans förhållande till naturen ur ett historiskt perspektiv. Vidare hur denna kunskap ger de förutsättningar som krävs för att fördjupa sitt historiemedvetande och utveckla en handlingskompetens. LÄS MER

  4. 4. Läsning och resonemang vid elevers arbete med textfrågor i matematiken : Betydelsen av lässtöd för elevers resonemangsförmåga under arbetet med textfrågor i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anders Björnson; [2016]
    Nyckelord :Lässtöd; lässtrategier; textuppgifter; problemlösning; imitativa matematiska resonemang; kreativa matematiska resonemang.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om stöd vid läsningen av textbaserade matematikuppgifter har betydelse för elevers resonemang när de sedan löser uppgiften. Studien riktar sig mot elever i årskurs 4-6. De typer av resonemang som undersöks är imitativa och kreativa matematiska resonemang. LÄS MER

  5. 5. Hur kan man anpassa textfrågor i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Helena Hultin; [2016]
    Nyckelord :Matematik; grundskolan; lärstilar; textfrågor; anpassningar;

    Sammanfattning : Resultaten från PISA och TIMSS är nedslående för Sverige, svensk forskning om hur elever med matematiksvårigheter lär sig matematik har funnits sedan 1970, senare forskning har bekräftat bilden men ändå har inget eller väldigt lite hänt i den konkreta undervisningen. Lärstilsforskningen har sitt ursprung i USA men har även forskats på i Sverige. LÄS MER