Sökning: "textlängd"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet textlängd.

  1. 1. “Det finns lika många tolkningar av en text som det finns människor” : Åtta lärares perspektiv på läsning och litteratursamtal i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sadina Imamovic; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskola; litteratursamtal; läslust; läsning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka för vilka ändamål lärare anser att läsning och litteratursamtal har, samt undersöka hur lärare beskriver sitt arbete med litteratursamtal för att främja elevers läslust. Metod och material som använts i studien är baserade på kvalitativ undersökningsmetod med tolkningar grundade på en kvalitativ forskningsansats. LÄS MER

  2. 2. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

    Författare :Carolina Heedman; [2022-06-23]
    Nyckelord :textanalys; nationella prov; BICS; CALP; produktivt ordförråd; akademiska markörer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER

  3. 3. Multimodalitet och textskapande : En kvantitativ studie av multimodala texters påverkan på elevers textskapande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jonna Wedegård; [2022]
    Nyckelord :Textskapande; multimodalitet; F-3; kreativitet; bildserie; film;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur multimodala texter påverkar elevers textskapande. Deltagare var elever som går i årskurs 2. En kvantitativ studie genomfördes där eleverna fick skapa två olika texter med hjälp av input från en bildserie respektive en kort tecknad film. LÄS MER

  4. 4. Skriftliga planeringsprocesser hos personer med afasi – fördelning och duration av pauser vid substantiv och verb

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ebba Andersson; Hanna Levander; [2021-08-10]
    Nyckelord :afasi; sammanhängande skrift; pauser; substantiv; verb; aphasia; connected writing; pauses; nouns; verbs;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att kartlägga planeringsprocesser i sammanhängande skrift med avseende på pauser vid substantiv och verb. Pauser innan, inom och efter ord i bildeliciterade texter producerade av 16 personer med afasi och 26 personer utan känd neurologisk skada jämfördes. För datainsamling och analys användes ett tangentloggingsprogram. LÄS MER

  5. 5. Elevers skrivfärdigheter i svenska som andraspråk före och efter reformen 2011 : En kvantitativ undersökning av textkvalitet i elevtexter från nationella prov

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ellen Persson; [2021]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; textmått; elevtexter; kursplaner;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker elevtexter från nationella provet i svenska som andraspråk före och efter skolreformen 2011. Syftet med studien är att kvantitativt undersöka fyra textmått som i tidigare forskning har tytt på textkvalitet i elevtexter, då textmåtten har korrelerat med högre betyg. LÄS MER