Sökning: "tjänstedesign i vården"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tjänstedesign i vården.

  1. 1. Väntrum inom vården baserat på patienters upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Frida Lundin; [2021]
    Nyckelord :Industridesign; omvårdnad; väntrum; patienter; design; formgivning; tjänstedesign; miiljödesign;

    Sammanfattning : Väntrum inom vården har en stor betydelse för patienterna då detta påverkar hur deras besök i helhet kommer tolkas (Liddicoat, 2020). Besök i vårdens väntrum kan leda till att patienter kan uppleva oro och stress, vilket kan orsaka att återhämtning efter besök försämras (Beukeboom et al., 2012). LÄS MER

  2. 2. Den aktiva Medborgaren: Tjänstedesignmetodik för att skapa meningsfull väntan i vården

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrik Påhlsson; Fredrik Påhlsson; [2018]
    Nyckelord :Användarcentrerad design; patienter; sjukvård; tjänstedesign; väntrum; värdebaserad vård;

    Sammanfattning : De flesta av oss har upplevt väntan i vården och hur påtaglig den kan vara. Särskilt när man själv eller någon nära är skadad eller sjuk. En stor del av väntan sker i väntrummen men också i samhället. LÄS MER

  3. 3. Encourage patients through improved information exchange : A service design project regarding patients with osteoarthritis

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Svensson; [2018]
    Nyckelord :service design; information exchange; motivation; osteoarthritis; perspective patient; tjänstedesign; informationsutbyte; motivation; artros; patientens perspektive;

    Sammanfattning : This project started with the assumption that some people do not continue to perform their exercises independently after they have visited the physiotherapist. Through the application of different service design methods, the underlying problem was explored and new service solutions were developed and presented with a prototype and scenario. LÄS MER

  4. 4. The combination of Lean and Service Design - development of a communication tool for healthcare services

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :TOBIAS BRANDTER; TORBJÖRN KÖLZOW; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom vården kämpar man idag med ineffektiva arbetsprocesser och strama monetära tillgångar för att möta utmaningar som kommer med en allt äldre befolkning och de krav som detta ställer på vårdapparaten. Som ett svar dessa problem har detta examensarbetet fokuserat på att förbättra arbetsprocesser på ett akutsjukhus i Stockholmsregionen och göra dessa tids- och kostnadseffektiva samtidigt som man vill bibehålla en hög patientsäkerheten. LÄS MER

  5. 5. Att vänta på cancerbesked : En osynlig aktivitet

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Niklasson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bröstcancer drabbar dagligen ungefär 20 kvinnor i Sverige. Det är därför viktigt att se till att processen som dessa kvinnor och deras anhöriga genomgår fungerar väl och att upplevelsen är så bra som den kan vara under dessa omständigheter. LÄS MER