Sökning: "utvecklingssamtal på gymnasieskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden utvecklingssamtal på gymnasieskolan.

  1. 1. Stödjande lärare - mentorskap enligt fem gymnasielärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Lindqvist; Christine Mohlin; [2010]
    Nyckelord :gymnasieskola; kommunikation; mentor; mentorselev; mentorskap; riktlinjer;

    Sammanfattning : Mentorskapet är en stor del av läraryrket för många gymnasielärare. Vår uppfattning är att mentorskapet mellan lärare och elev tenderar att få otydliga gränser, även på skolor där det finns riktlinjer för mentorskapet, vilket gör det svårt för läraren att avgränsa mentorsrollen. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingssamtalet skådat via Femme horisonter

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Håkan Altemar; Peter Andersén; [2008]
    Nyckelord :Utvecklingssamtalet; Gymnasieskolan; Elever; Mentorer; Punktuellt perspektiv; Relationellt perspektiv; Sociala band; Social responsivitet; Moralutveckling; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker vilka konsekvenser införandet av kasamDIALOGEN ungdom som ett verktyg i utvecklingssamtalet kan få för elever, mentorer och skolan. Detta är ett pilotprojekt inom gymnasieskolan i Halmstads kommun. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingssamtalet i gymnasieskolan- på vems villkor?

    Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Lena Jeppsson; [2007]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; Gymnasieskola;

    Sammanfattning : Att försöka stärka elevens roll i utvecklingssamtalet är ett sätt att hjälpa eleven till vuxenhet. Att eleven tränas i att nå ett ”större språk” är angeläget inte minst för en svensklärare som skall verka som elevhandledare. Språk ger eleven plats på arenan, det vill säga möjlighet att bli ett subjekt. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingssamtal och studiemotivation : en studie om vilken betydelse utvecklingssamtal har för gymnasieelevernas studiemotivation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Heidemarie Brandt; [2003]
    Nyckelord :Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sedan hösten 2000 är det obligatoriskt med utvecklingssamtal inom gymnasieskolan och syftet med denna undersökning var att få en uppfattning hur gymnasieeleverna upplever sina utvecklingssamtal och om eleverna anser att dessa samtal har någon effekt på deras studiemotivation. Detta har gjorts genom en enkätundersökning i en skånsk gymnasieskola. LÄS MER