Sökning: "värdering av språk"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden värdering av språk.

  1. 1. Att bedöma litterärt värde En intervjustudie med litteraturkritiker om värdering och värdekriterier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Maja Holt; [2024]
    Nyckelord :litterärt värde; kvalitetslitteratur; litteraturkritik; värdekriterier; värdeförhandling; värderegimer; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats är skriven med syftet att undersöka hur litteraturkritiker i praktiken bedömer litterärt värde. För att svara på detta användes tre frågeställningar: huruvida litteraturkritiker använder sig av värdekriterier i sin bedömning, hur de i så fall formuleras och ifall dessa kriterier är gemensamma för flera litteraturkritiker. LÄS MER

  2. 2. REX AB SUIS APPELLATUR En studie av användningen av ord på reg-stammen hos Caesar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Amanda Giles; [2023-06-26]
    Nyckelord :Latin; Caesar; rex; regina; regnum; regnare; regno; regere; rego; rectus; recte; regius; regia;

    Sammanfattning : Syfte: Att avgöra hur Caesar använder ord bildade på reg-stammen i sina verk De bello Gallico och De bello civili, både gällande ordens betydelse och om någon värdering läggs i dem, och i så fall vilken. Metod: Närläsning och sammanställning av förekomsterna av ord bildade på reg-stammen hos Caesar, samt jämförelse av dessa med ordens definitioner i ordböcker och deras användning hos andra latinska författare. LÄS MER

  3. 3. När ord står mot ord : Om mätning och värdering av språklig variation och språkliga föreställningar ur ett språkvårdsperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Montecinos; [2023]
    Nyckelord :språkvård; språkattityder; språkattitydforskning; språkbruk; skriftbruk; skriftspråk; korpusundersökning; språklig variation; språkriktighet;

    Sammanfattning : Språkvård förutsätter god kunskap om aktuellt språkbruk och om de språkattityder som finns. Men hur studerar och hur förhåller sig språkvården till bruk och attityder när variationen i bruket är stor och det saknas metoder för att undersöka attityder till skrivet språk? Denna undersökning syftar till att dels belysa förhållanden mellan språkvård, språkbruk och språkattityder, dels bidra till kunskaps- och metodutveckling inom språkattitydforskningen. LÄS MER

  4. 4. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  5. 5. Rebelltjejer och dreamyboys : En diskursanalytisk studie av könsspecifika benämningar i ungdomsspråk och hur de kan relateras till identitetsskapande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Emmy Gustafsson Wass; [2022]
    Nyckelord :språk och kön; slangspråk; hora; fuckboy; språklig förändring; normering; subjektspositioner; interpellering; könsneutralt språkbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bättre förstå könsspecifika benämningar i ungdomsspråk, deras värde, hur situationskontexten förändrar värdet, hur de används och slutligen hur benämningarna kan relateras till identitetsskapande. Som metod används fokusgruppsamtal och enskilda intervjuer. LÄS MER