Sökning: "vad är svåra ord"

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade orden vad är svåra ord.

  1. 1. Tyst läsning ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av tyst läsning och dess effekt på läsförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Grujicic; Rejin Haji; Neda Akbarnejad; [2023]
    Nyckelord :tyst läsning; lågstadieelever; årskurs 3; läsförmåga; läsutveckling;

    Sammanfattning : This qualitative study was conducted to investigate pupils’ perceptions of silent reading in the classroom and how silent reading contributes to their reading comprehension. This has resulted in the following questions: “how do pupils perceive silent reading in the classroom?” and ”how do pupils believe that silent reading affects their reading comprehension?”. LÄS MER

  2. 2. Comment traduire « förvirrad » en français ? : Une étude des traductions du mot suédois « förvirring » et ses dérivés

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :William Hellis; [2023]
    Nyckelord :Relativité linguistique; La théorie interprétative; Asymétrie; L hypothèse de Sapir-Whorf; Faux amis; Lingvistisk relativitet; Tolkningsteori; Asymmetri; Sapir-Whorf-hypotesen; Falska vänner;

    Sammanfattning : Inom översättning och vid inlärning av ett nytt språk kan man stöta på ord som är svåra att uttrycka påmålspråket. Ett sådant ord är ”förvirring” i förhållande till franskan. LÄS MER

  3. 3. Vilket utrymme ges den tysta kunskapen som visar sig genom handling inom det svenska skolsystemet? - En studie om hem- och konsumentkunskaps lärares syn på summativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ida Stolt Althén; Matilda Hjälteryd; [2022-06-28]
    Nyckelord :Kunskapssyn; Tyst kunskap; Summativ bedömning; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utifrån teorin om tyst kunskap undersöka hur hem- och konsumentkunskapslärare värderar kunskapen i ämnet inom den summativa bedömningen. Bakgrunden till undersökningen grundar sig på att det inom skolsystemet förekommer en kunskapssyn som favoriserar den mätbara kunskapen som går att formulera i ord. LÄS MER

  4. 4. Åtgärdsprogram : elevers behov och skolans åtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Joanna Anderskans; Catharina Andersson; [2022]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; särskilt stöd; extra anpassningar; special needs; special education;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om åtgärdsprogram skrivna för elever i grundskolans senare år. Under vår utbildning till specialpedagoger har vi studerat åtgärdsprogram från flera olika kommuner. Vi fann att åtgärdsprogram kan formuleras på varierande sätt och därför uppstod intresset att studera hur åtgärdsprogram utformas. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors erfarenheter av att samtala om existentiella frågor med patienter i livets slutskede : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Malin Axhed; Marie-Charlotte Stenvall; [2022]
    Nyckelord :Existentiella samtal; Livet och döden; Sjuksköterskor; Patient; Livets slutskede; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att leva med en oövervinnerlig sjukdom som på längre eller kortare sikt kommer att leda till döden och livets slutskede kan väcka många känslor, frågor och tankar, inte bara hos patienten utan även hos sjuksköterskan. Samtal om existentiella frågor som livet och döden kan hjälpa patienten att sätta ord på vad som är värdefullt den sista tiden i livet. LÄS MER