Sökning: "vad göra på fritidsgård"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden vad göra på fritidsgård.

  1. 1. Orosanmälning av barn som far illa : Hinder och möjligheter för professionella med anmälningsplikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Frida Dahlborg; Stina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Reporting concerns; duty to report; child protection; children in harm s way; collaboration; Orosanmälan; anmälningsplikt; barnskydd; barn som far illa; samverkan;

    Sammanfattning : Professionella som möter barn i sitt arbete har en absolut anmälningsplikt att orosanmäla vid misstanke om att ett barn far eller riskerar att fara illa enligt 14:1 SoL. Syftet med studien är att undersöka hinder och möjligheter för anmälningspliktiga att göra en orosanmälan, undersöka hur de skattar sin kunskap kring anmälningsplikten och samarbetet med socialtjänsten. LÄS MER

  2. 2. Vem får plats? : Om tjejers plats på öppen fritidsverksamhet för ungdomar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Ebba Eriksson; [2017]
    Nyckelord :ungdomsgårdar; kulturhus; öppen fritidsverksamhet; tjejer; ungdomar; genus;

    Sammanfattning : I Vem får plats? Om tjejers plats på öppen fritidsverksamhet utforskas varför tjejer besöker eller inte besöker öppen fritidsverksamhet i lika hög grad som killar. För att göra detta görs en fallstudie på två öppna fritidsverksamheter i Uppsala, med liknande verksamheter men där den ena besöks av en majoritet tjejer medan den andra nästan uteslutande har nyanlända killar som besökare. LÄS MER

  3. 3. ”Man får göra vad man vill, men man måste tänka på vad man gör.” : En genusstudie om tjejer, femininitet och platstagande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Antonia Soback; [2016]
    Nyckelord :Child and Youth Studies; Gender; femininity; sex; girls; youth; Location; Location-taking; negotiation; ethnicity; suburb; youth; recreation; postcolonial feminism; gender theory; Community of Practice; Barn- och ungdomsvetenskap; Genus; femininitet; kön; tjejer; ungdom; plats; platstagande; förhandling; etnicitet; förort; ungdomsgård; fritidsgård; postkolonial feminism; genusteori; praktikgemenskap Community of Practice ;

    Sammanfattning : Studien har som ambition att studera hur tjejer skapar femininitet och således tar plats på en ungdomsgård belägen i en multietnisk stadsdel i Stockholm. Studiens metod består av deltagande observation av en grupp på åtta tjejer som besökte ungdomsgården dagligen. LÄS MER

  4. 4. Att göra kön på ungdomsgårdar : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Eklund; Vanessa Rieder Lundkvist; [2012]
    Nyckelord :Gender science; Equal treatment; Hegemony; Machofabriken; Masculinities; Violence; Genusvetenskap; Könsneutralt bemötande; Hegemoni; Machofabriken; Maskulinitet; Våld; Ungdomar; Fritidsgård;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to describe and analyze how three leisure centers in Örebro county are working with gender issues. Our research questions are: What is Machofabriken? How do leisure centers in Örebro county work with equal treatment? In which way do leisure centers in Örebro county work with Machofabriken’s material? How come the recreation centers in Örebro don’t use Machofabriken’s material to any greater extent? We have focused on masculinity oriented gender projects at three leisure centers. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars resonemang kring livsmedelsval - Förslag på hälsofrämjande förändringar av en fritidsgårds kafé

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emil Häger; Sandra Norling; [2011-02-16]
    Nyckelord :Matval; ungdomar; valmöjlighet; utbud; förändringsarbete;

    Sammanfattning : Främjandet av goda matvanor hos barn och ungdomar är ett viktigt folkhälsomål i Sverige och de offentliga miljöer där ungdomar vistas utgör betydande arenor för detta arbete. Om man ska hjälpa ungdomar att äta nyttigare är det också av betydelse att hänsyn tas till ungdomars egna åsikter gällande vad som påverkar deras matvanor. LÄS MER