Sökning: "vad tycker barnen om matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden vad tycker barnen om matematik.

  1. 6. En studie om svårigheter för flerspråkiga elever i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shokhan Abdulrahman Majid; [2013]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Matematiska textuppgift; Kvalitativ Intervju; Signalord;

    Sammanfattning : Många studier pekar på att flerspråkiga barn har sämre resultat än barnen med svensk bakgrund. Syftet med studien är att studera flerspråkiga barns svårigheter och deras möte med texter i matematikutbildningen. LÄS MER

  2. 7. Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?

    C-uppsats,

    Författare :Lina Jönsson; Lina Landström; [2011]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; förskoleklass; läromedel;

    Sammanfattning : SammanfattningDet ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelaroch nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning avförlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sinmatematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. LÄS MER

  3. 8. “Matte är lätt som en plätt” Om barns attityder till matematik i förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Lindh; Monica Wigemo; [2011]
    Nyckelord :Förskoleklassbarn; matematik; attityd; lust; själv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår studie är att ta reda på vilka attityder barnen i förskoleklassen har tillmatematikämnet. Vi vill ta reda på hur stor lust barnen i förskoleklassen har till matematikämnet samtvilken självtillit barnen i förskoleklassen har vad gäller det egna matematiklärandet. LÄS MER

  4. 9. Förskolans utevistelse i skogen : En intervjustudie om betydelsen av förskolans läge till naturen i den dagliga verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap; Ämnesavdelningen för naturvetenskap

    Författare :Anna Svensson; [2009]
    Nyckelord :barn; förskollärare; hälsa; natur; utevistelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på om förskolans läge till naturen har någon betydelse för hur naturen utnyttjas i den dagliga verksamheten och för att se vad förskollärare anser om naturens betydelse för barnens utveckling. Syftet är även att se vad förskollärare anser om deras roll och lekens roll under utevistelsen i skogen. LÄS MER

  5. 10. ”Jag tycker att man skall försöka få fram att matematiken inte är så svår och att det gäller att avdramatisera den för barnen” – En kvalitativ studie om förskollärares reflektioner kring matematikens betydelse i förskolan.

    C-uppsats,

    Författare :Josefin Mellqvist Ehnebom; Åsa Eliasson; [2009]
    Nyckelord :Matematik; f;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med vår intervjustudie är att undersöka vad några förskollärare anser som viktigt för barnen att få med sigfrån förskolan inför sin kommande skolgång samt vilken betydelse dem tillskriver matematiken.Huvudfrågor:Våra frågeställningar är: Synliggör pedagogerna matematiken för barnen i förskolan? Arbetar pedagogernamedvetet med matematik i förskolan? Anser pedagogerna det är viktigt att barnen får med sig matematik frånförskolan inför sin kommande skolgång? Påverkar pedagogernas egna attityder deras arbete med matematiken iförskolan?Metod och material:För att få vårt syfte och frågeställningar besvarade använde vi oss av den kvalitativa metoden och med hjälp avintervjuer. LÄS MER