Sökning: "vardags lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden vardags lärande.

  1. 1. Flerspråkiga elevers språkbruk i NO-undervisningen i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmelie Evald Thari; [2023]
    Nyckelord :diskursiv rörlighet; flerspråkiga elever; naturvetenskapliga ämnen; skolspråk; språklig stöttning; vardagsspråk;

    Sammanfattning : I dagens globala samhälle förflyttar sig människor mellan länder i högre utsträckning än någonsin och under läsåret 2021/2022 hade 28,6% av alla grundskoleelever i Sverige ett annat modersmål än svenska. Detta ställer höga krav på skolan som har i uppdrag att erbjuda alla elever en likvärdig utbildning. LÄS MER

  2. 2. En val eller Ett val? : En intervjustudie om hur lärare arbetar med ämnesbegrepp i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alva Lindblom; [2022]
    Nyckelord :Subject-concepts; social studies instruction; social studies teachers; hermeneutics; Ämnesbegrepp; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapslärare; hermeneutik;

    Sammanfattning : Research shows that students occasionally face linguistic challenges related to the subject-concepts of social studies. One example concern that individuals can interpret subject-concepts in various ways. Therefore, the area of this study is how social studies teachers work with subject-concepts in social studies. LÄS MER

  3. 3. Teknik och genus iskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :suha Al-Zubaydi; [2021]
    Nyckelord :Genus; kulturell bakgrund; skola; sociokulturell teori och teknik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ge en bild av sambandet mellan teknik och genus i den svenska skolan.Studien illustrerar hur man kan, genom att stödja flickor och bygga upp deras självförtroende,uppmuntra flickors intresse för ämnet teknik och visa dem att teknik inte är begränsad för någon. LÄS MER

  4. 4. "Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist" : Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Hägglund; Tuuli Töyli; [2021]
    Nyckelord :Extra anpassningar; nationella prov; språkstörning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Hägglund, Anna och Töyli, Tuuli (2021). ”Det kanske blir likvärdigt men inte rättvist”. Lärarnas uppfattningar kring anpassningar och likvärdighet vid de nationella proven i svenska för elever med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares syn på användning av datorplattor i förskolan : En intervjustudie om förskollärares resonemang kring datorplattor och barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sebastian Jonasson; Tomas Stål; [2020]
    Nyckelord :Datorplattor; delaktighet; digitala verktyg; förskola; förskollärare; förskollärares perspektiv; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Datorplattor har i dagens samhälle en hög status och är något som många kommer i kontakt med till vardags och interagerar med. På grund av detta har den senaste läroplanen för förskolan dessutom uppdaterats och innehåller mer kring användningen av digitala verktyg än den föregående läroplanen. LÄS MER