Sökning: "varuhuset"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet varuhuset.

  1. 1. En kulturell och kommersiell teater : En differentieringsstrategi mot E-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mette Richardson; Siri Hedberg; [2021]
    Nyckelord :Differentiation; High-End; Department stores; Nordiska Kompaniet; E-commerce; Physical offer; The Five Product Levels; Intangible assets; Symbols; Customer Loyalty; Brand.; Differentiering; High-End; Varuhus; Nordiska Kompaniet; E-handel; Fysiskt erbjudande; The Five Product Levels; Immateriella värden; Symboler; Kundlojalitet; Varumärke.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utifrån intern strategi och anställdas uppfattning undersöka hur ett varuhus ​inom High-End-segmentet arbetar med att differentiera sitt fysiska erbjudande. Vidare syftar uppsatsen till att undersöka huruvida detta skulle kunna vara ett sätt att bemöta den ökade konkurrensen från E-handeln. LÄS MER

  2. 2. Product Layout Optimization for Autonomous Warehouses with Grouped Products

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Max Nilsson; Hampus Olsson; [2020]
    Nyckelord :Layout optimization; autonomous warehouse; data mining; grouped layouts; warehouse elevators.;

    Sammanfattning : To utilize space better, warehouses stack their products on top of each other. This increases the risk of injury for workers when storing and retrieving the products. Some warehouses counteract this by using robots to retrieve products to a picking area where a human worker picks the products needed to fulfill an order. LÄS MER

  3. 3. Barriärer vid implementering av en cirkulär affärsmodell. : En fallstudie av ett IKEA-varuhus i Mellansverige.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nora Gustafsson; Elin Lindholm; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; circular business model; CSR; innovation; communication; corporate culture; green consumer.; Cirkulär ekonomi; cirkulär affärsmodell; CSR; innovation; kommunikation; företagskultur; grön konsument.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att bidra med kunskap kring de svårigheter och de barriärer som föreligger vid en implementering av en cirkulär affärsmodell. Studien utgår från ett företagsperspektiv, vilket även kompletterats med ett kundperspektiv för att skapa ett holistiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Hur kan en befintlig centrumnära galleria omformas för att bidra till en mer attraktiv och hållbar stad? : En studie av Odenhuset i Trollhättan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Josefine Andersson; [2019]
    Nyckelord :arkitektur; galleria; handel; köpcenter; attraktiv stad; hållbar stad; mixed use;

    Sammanfattning : Under 1960 och 1970-talet öppnade flera Domusvaruhus runt om i Sveriges stadskärnor. Med bilen kunde både nära- och långväga besökareresa till varuhuset. I takt med att externa köpcenter och e-handel har tillkommit har antalet besökare till de centrumnära galleriabyggnaderna (tidigare Domusvaruhus) minskat. LÄS MER

  5. 5. Ett rum för två personer, fast även för sex personer, men också för två : En studie i hur sammansatta familjers vardagsrum kan visas i inspirationsrum på IKEA i Odense

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Emelie Karén; [2019]
    Nyckelord :Informationsdesign; Sammansatta familjer; Representation; IKEA; inspirationsmiljöer;

    Sammanfattning : Tillsammans med Interior Design Managern på IKEA i Odense upptäcktes en brist i representationen av sammansatta familjekonstellationer i inspirationsytorna i varuhuset. Detta öppnade upp till en undersökning om hur sammansatta familjer har det i sina hem och hur IKEA kan visa familjerna hur hemmen kan se ut. LÄS MER