Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. De yngsta barnens föreställningar om vatten : Ett till tre-åringars tankar kring vattnets fasövergångar under ett experiment på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Avan Hasso; [2023]
    Nyckelord :Children s perceptions; Experiments; Phase transitions; Preschool; Water.; Barns uppfattningar; Experiment; Fasövergångar; Förskola; Vatten.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att engagera barn mellan 1-3 år i ett experiment gällande vattnets olika faser och utvärdera hur de kan uttrycka sin förståelse om detta. Experimentet utfördes under två separata tillfällen där barnen intervjuades och fick rita teckningar båda gångerna. LÄS MER

  2. 2. Vi ska koka soppa, is-soppa! : En observationsstudie om förskolebarns meningsskapande kring aggregationsformer som lärande objekt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Nicolina Filipsson Lopez; [2015]
    Nyckelord :chemistry; preschool; object of learning; create meaning; Kemi; förskola; lärande objekt; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barns uppfattningar kring aggregationsformer som fenomen förändras genom några enkla aktiviteter med is (fast form), vatten (flytande form) och vattenånga (gasform) samt hur barnen skapar mening kring aggregationsformerna. Denna studie är gjord ur ett utvecklingspedagogiskt perspektiv, en gren ur fenomenografin. LÄS MER

  3. 3. Vattenlek i förskolan : Möjligheter till fysik i förskolan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Aronsson Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Float and sink; physics inpreschool; natural science in preschool; preschool; water; Flyta och sjunka; fysik i förskolan; naturvetenskap i förskolan; förskola; vatten;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate witch knowledge and thoughts children will have about the term of floating and sinking, and witch possibilities there is to make various knowledge visible in preschool physics through playing with water. The study also concern the differences and similarities between two different groups of age who have participated in the study. LÄS MER

  4. 4. Kemi i förskolan : Före och efter revideringen av läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emma Tryggvesson; [2014]
    Nyckelord :Chemistry; curriculum; preschool; revision; Förskola; kemi; revidering; läroplan;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte var att undersöka hur kemi implementeras i förskolans verksamhet samt vilka effekter förskolans reviderade läroplan har haft på arbetet med kemi. Skolverkets intentioner med revideringen av läroplan för förskolan var att kemi, tillsammans med fysik, matematik och teknik skulle få större utrymme i förskolans pedagogiska verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Följ med Klara på Toalettresan : Ett utvecklingsprojekt om vatten- och avloppsrening riktat mot förskolan och lågstadiet

    M1-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Katarina Karlsson; [2011]
    Nyckelord :vatten- och avloppsrening; kretslopp; Lärande för hållbarutveckling och systemförståelse.;

    Sammanfattning : På uppdrag av Mälarenergi har jag skapat ett undervisningsmaterial som behandlar vatten- och avloppsreningsprocessen. Undervisningsmaterialet består av en saga som beskriver vad som händer när vi använder toaletten som sopnedkast samt en lärarhandledning som innehåller experiment där barnen själva är delaktiga i undervisningen. LÄS MER