Sökning: "verfremdungseffekt"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet verfremdungseffekt.

  1. 1. Med kraften i bilderna - Om att översätta bildspråk i Thomas Ligottis In a Foreign Town, In a Foreign Land

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Peter Jarlvik; [2020]
    Nyckelord :Thomas Ligotti; Skräcklitteratur; Skräck; Amerikanska skräckromaner; weird; bildspråk; besjälning; verfremdungseffekt; främmandegöring; adekvansinriktad strategi; sensu stricto; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör den andra delen i ett tvådelat magisterarbete och bygger på en översättning av 6000 ord ur den amerikanske skräckförfattaren Thomas Ligottis sammanhängande novellsamling In a Foreign Town, In a Foreign Land. Uppsatsen inleds med en källtextanalys som utgår från Hellspong & Ledins (1997) modell för textanalys men som också baseras på litteraturvetenskapliga begrepp ur framförallt Holmberg & Ohlsson (1999). LÄS MER

  2. 2. Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Nordkvist; Ebba Sundin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat materialdiskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i enlärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och kön i teaterundervisning? Vilka teorierom genus och kön finns representerade i aktuell forskning samt referentgranskat material somundersöker teaterdidaktik? Gymnasieskolan har ett krav från både skollag och läroplan attbedriva en jämställd undervisning, men hur implementeras det i teaterklassrummet?Studien presenterar forskning och referentgranskat material från bland annat utbildning,sociologi samt kulturvetenskap med representation från Sverige, Australien, England ochUSA. LÄS MER

  3. 3. Kontrollerad frihet i datorspel : Hur spelutvecklare styr dig genom din spelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Victor Boman; Lars Osmark; [2011]
    Nyckelord :Computer game; World in Conflict; game testing; Ubisoft Massive; Dataspel; World in Conflict; speltestning; Ubisoft Massive;

    Sammanfattning : När en spelstudio ska designa ett dataspel är det viktigt att veta hur konsumenten, det vill säga spelaren, kommer att spela spelet. Därför är det avgörande att genomföra speltester och samla in digital information för att få en så klar bild som möjligt över hur en spelare interagerar när denne spelar. LÄS MER