Sökning: "främmandegöring"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet främmandegöring.

  1. 1. ”Allt behöver inte handla om skotrar, brott och epor” : En intervjustudie om litteraturundervisningens främmandegörande potential i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Egenvärldar; främmandegörande bildning; gymnasieskolan; litteraturundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som behandlar svenskämnets litteraturundervisning. Syftet är att genom intervjuer undersöka vad sju svensklärare på gymnasiet säger om sin litteraturundervisning, på både yrkes- och studieförberedande program, utifrån ett främmandegörande perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Graecum est, non legitur : Främmandegöringens och genrens didaktiska potential i Umberto Ecos Rosens namn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; defamiliarisation; genre analysis; Umberto Eco; The Name of the Rose; Didaktisk potential; främmandegöring; genreanalys; Umberto Eco; Rosens namn;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken didaktiska potential som kan finnas i Umberto Ecos roman Rosens namn (1980) i gymnasieskolans svenskundervisning. Ansatsen är litteraturvetenskaplig och rör dels hur elever kan tänkas lära sig hantera litterära texters egenart, dels elevers användning av genreteori för att förstå romanen. LÄS MER

  3. 3. Kliv ner från din höga häst! : En skönlitterär analys av Jean-Claude Mourlevats roman Jefferson (2021) i relation till skolans värdegrundsarbete med fokus på dess miljöperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Oskar Lindahl Magro; [2023]
    Nyckelord :Jefferson; didactic potential; value-based work; school; anthropocentrism; literature; narrative imagination; alienation; environment; human; animal; Jefferson; didaktisk potential; värdegrundsarbete; skola; antropocentrism; litteratur; narrativ fantasi; främmandegöring; miljö; människa; djur;

    Sammanfattning : Given the global climate crisis and the ubiquitous use of literature in Swedish upper secondary schools to raise various values-based issues, this essay examines the didactic potential of Jefferson and how to utilize the novel's aforementioned potential in relation to value-based work in a classroom context. Special emphasis has been invested on the environmental aspect of the value-based work, more precisely: how the relationship between humans and animals affects the environment and how this relationship can be problematized by using Jefferson in the Swedish subject classroom. LÄS MER

  4. 4. Litterära vägar till fantastiska världar : Hungerspelen i svenskämnets litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simone Lejon; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; skönlitteratur; science fiction; dystopi; postapokalyptisk science fiction; fantastisk litteratur; ungdomslitteratur; Hungerspelen; litteraturundervisning; svenskämnet; didaktik; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att analysera Suzanne Collins roman Hungerspelen och finna uttryck som sedan kopplas till gymnasieskolans värdegrund. Detta för att ta reda på vilken didaktisk potential som kan utvinnas ur romanen. Teorin bakom analysen är didaktisk potential i samsyn med Alkestrands (2016) definition av begreppet. LÄS MER

  5. 5. Har provocerande litteratur en plats i svenskundervisningen? : En granskning av American Psychos didaktiska potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Aurora Lindén; [2022]
    Nyckelord :American Psycho; didactic potential; defamiliarization; provocative literature; American Psycho; didaktisk potential; främmandegöring; provocerande litteratur;

    Sammanfattning : “Does provocativeliterature have a place in Swedish courses in high school? An examination of the didactic potential of American Psycho”. The essay aims to examine the didactic potential of the novel American Psycho with the support of the theoretical concept of alienation and Rita Felski's four aspects of reading (recognition,enchantment, knowledge, shock). LÄS MER