Sökning: "vetenskapliga artiklar språk"

Visar resultat 1 - 5 av 213 uppsatser innehållade orden vetenskapliga artiklar språk.

  1. 1. Står du dig verkligen på havregrynsgröt? En systematisk översikt som undersöker energiintaget vid lunch efter havregrynsgröt till frukost

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Sofia Bohman; Klara Broman; [2024-02-09]
    Nyckelord :Oats; breakfast; energy intake; Havre; frukost; energiintag;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med följande systematiska litteraturöversikt var att undersöka det vetenskapliga underlaget av effekten på energiintaget vid lunch efter ett intag av havregrynsgröt till frukost jämfört med annan frukost. Metod: Litteratursökningen genomfördes i databaserna PubMed och Scopus den 20 mars 2023. LÄS MER

  2. 2. En litteraturstudie om motivation och språkutveckling via läsning hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nahid Haidari; Lore Kizilarslan; [2024]
    Nyckelord :Läsa; läsförståelse; motivation; ordförståelse; skönlitteratur; språk och språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att läsning bidrar till elevernas språkutveckling, samt har stor inverkan på fantasi och inlevelse. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika nyckelfaktorerna som berör elevernas läsförmågor. LÄS MER

  3. 3. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  4. 4. Ambulanspersonalens upplevelser vid språkligabarriärer i prehospital vård

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Pontus Jonsson; Frida Rudberg; [2024]
    Nyckelord :rehospital emergency care; ambulances; migrants and transients; language barriers; Prehospital akutsjukvård; ambulanser; migranter; språkbarriärer;

    Sammanfattning : Introduktion: Ökad migration av människor mellan länder har bidragit till språkliga ochkulturella variationer i samhället. Det ställer högre krav på hälso- och sjukvården och utmanarambulanspersonal i sitt arbete när det saknas ett gemensamt språk. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En tematisk analys av forskning inom svensk matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ellinor Sunesson; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; svensk matematikundervisning; undervisningsspråk; modersmål;

    Sammanfattning : Studien handlar om olika undervisningsstragier inom den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Kommunikationen i klassrummet inom den svenska matematikundervisningen är en viktig del för de flerspråkiga eleverna. Enligt flera forskare finns det flera utmaningar för flerspråkiga elever inom textuppgifter i matematikundervisningen. LÄS MER