Sökning: "visuell konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden visuell konsumtion.

  1. 1. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Nora Claesson; Lisa Persson; [2024]
    Nyckelord :Tobaksfria nikotinprodukter; Visuell kommunikation; Instagram; Varumärkesidentitet; Känslomässig varumärkeskommunikation;

    Sammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER

  2. 2. Jordnära : För möjligheten till odling utan plastförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Emmy Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; förpackningsdesign; odling; blomjord; plastförpackningar; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : I samband med coronapandemin har intresset för odling ökat i Sverige. Odling har många positiva aspekter som produktion av livsmedel, ökat psykiskt välbefinnande, ökat biologisk mångfald samt att det kan skapa gemenskap. För att odla och plantera hemma kan jord köpas i påsar i många butiker. LÄS MER

  3. 3. Ett glas greenwashing : En undersökning av hållbarhetskommunikation på mjölkförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Ella Wiles; [2023]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; hållbarhetskommunikation; visuell kommunikation; grafisk design; greenwashing; mjölkförpackningar;

    Sammanfattning : I takt med att miljömedvetenhet ökar vänder sig fler och fler konsumenter till hållbara alternativ i vardagen, inklusive de livsmedel de konsumerar. De förlitar sig på tydlig och god hållbarhetskommunikation för att kunna göra de bästa valen de kan för sig själva och för planeten. LÄS MER

  4. 4. Circular Ceramics : Cirkulär design om återbruk av keramik

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Magnus Nordin; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; cirkulär design; grafisk design; keramik; examensarbete;

    Sammanfattning : Design har en stark koppling till innovation och hjälper oss framåt i utvecklingen av nya lösningar. Ett exempel på en sådan utveckling är de miljörum som många människor tar hjälp av för att källsortera sitt avfall. LÄS MER

  5. 5. Med en enkel tulipan.. : En kvalitativ studie om hur blommor värderas och konsumeras, samt hur det kan tillämpas i visuell kommunikation.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Andersson; Julia Nordmark; [2023]
    Nyckelord :consumption; qualitative interview; visual communication; branding; habitus; flowers; konsumtion; kvalitativ intervju; visuell kommunikation; varumärke; habitus; blommor;

    Sammanfattning : Studien ska undersöka unga kvinnors värderingar, samt varför denna grupp konsumerar blommor, för  att bidra med fördjupad kunskap om hur konsumtionsmönster påverkas av sociologiska aspekter, för att belysa den inverkan det kan ha på visuell kommunikation. Genom en kvalitativ intervjustudie ämnar författarna få insikt i unga kvinnors synsätt kring blomsterkonsumtion, och den empiriska datan ska användas i syfte att exemplifiera hur blomsterbutiker kan tilltala unga kvinnor genom visuell kommunikation. LÄS MER