Teknik 200 timmar – möjligheter och utmaningar för teknikundervisningen i grundskolan år 7-9 : Ur några skolledares och tekniklärares perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Utbildningsdepartementets promemoria om en stadieindelad timplan för grundskolan, där teknikämnet skulle garanteras 200 timmar i år 1-9, låg till grund för detta examensarbete. I studien undersöktes vilka eventuella utmaningar och möjligheter detta skulle innebära genom semistrukturerade intervjuer av fem tekniklärare och fyra skolledare. För att få en mer heltäckande bild av teknikundervisningen undersöktes även informanternas uppfattningar om teknikämnet och målet med dagens teknikundervisning. Intervjuerna transkriberades och en innehållsanalys inspirerad av fenomenografin genomfördes. Resultatet visade på att det bland tekniklärare och skolledare fanns många gemensamma uppfattningar om såväl teknikämnet som de möjligheter och utmaningar föreliggande promemoria skulle innebära. Uppfattningarna om målet med dagens teknikundervisning uppvisade en större variation mellan skolledare och tekniklärare och här avspeglades gruppernas olika perspektiv på ett tydligt sätt. De största utmaningarna som både grupper framhävde var bristen på utbildade samt risken för att andra ämnen skulle drabbas negativt. Möjligheterna att få mer tid att undervisa utifrån elevernas intressen lyftes fram av flera tekniklärare. Gemensamt för både skolledare och lärare var en önskan om en debatt om vad som ska åstadkommas med förändringar av denna typ. Med emfas tryckte flera informanter på att bilden av läraryrket måste förändras i syfte att vända trenden med lärarbrist överlag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)