"Det är inte så svårt, det är väl bara att lägga upp en bild med lite text." : Mikroföretag inom turismnäringen om sociala medier och dess hinder och möjligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: På bara ett decennium har marknadsföring förändrats i grunden utifrån Web 2.0 och i synnerhet sociala mediers snabba framväxt. Att företag idag finns närvarande på sociala medier är enligt många forskare en nödvändighet för att de ska kunna fortsätta att vinna marknadsandelar. Detta gör att sociala medier idag är en kanal som inte går att ignorera. Framförallt inom turismnäringen då turism handlar om upplevelser där sociala medier ger en möjlighet att engagera potentiella besökare såväl före som under och efter en upplevelse. Turismnäringen i sig består av många småföretag, framförallt i det mindre spannet och går då under benämningen mikroföretag.  Sociala medier är inte förknippat med några stora kostnader i jämförelse med traditionell marknadsföring vilket kan göra att det är en passande kanal för just mikroföretag som inte har så stora resurser i såväl tid som pengar att lägga på sin marknadsföring. Men sociala mediers snabba utveckling och därmed förändringar kan också innebära problem för mikroföretagare att kunna arbeta med det i relation till alla andra uppgifter som ska hinnas med.   Med detta i åtanke är syftet med denna uppsats att undersöka vilka hinder och möjligheter sociala medier innebär både som fenomen och verktyg för företagare i turismnäringen. För att fånga detta använder vi oss av mindre mikroföretag (med en till två anställda) eftersom de utgör en så betydande del av Sveriges besöksnäring. För att besvara detta syfte använder vi oss av tre frågeställningar: Hur ser mikroföretagare inom turismnäringen på sociala medier och dess betydelse, vad har mikroföretagare inom turismnäringen för kunskap om och erfarenhet av sociala medier och slutligen hur använder sig mikroföretag inom turismnäringen av sociala medier i praktiken. Detta undersöks genom två kompletterande kvalitativa metoder vilka dels var intervjuer med fem mikroföretagare från olika delar av turismnäringen och för att erhålla ytterligare ett perspektiv en kvalitativ multimodal innehållsanalys av respektive företags Facebook och Instagram.  Uppsatsen tar sin teoretiska utgångspunkt i ett brett angreppssätt på sociala medier och har turismkommunikation och mikroföretags struktur och betydelse som komplement.   Resultatet av denna studie visar att de mest utmärkande möjligheterna med sociala medier för mikroföretag inom turismnäringen är kostnadseffektiviteten, tillgängligheten samt att man genom det kan nå ut till många människor på ett enkelt sätt. De mest framstående hindren är kunskapen om sociala medier och osäkerheten kring de olika kanalernas funktioner samt vad som fungerar att lägga upp och inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)