En studie av fri lek ur genusperspektiv i en förskoleklass och barnens uppfattningar av detta

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Maria Gerström; Cecilia Tidehall; [2014]

Nyckelord: barn; fri lek; lek; genus; kön; pojkar; flickor;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka den fria leken i en förskoleklass ur genusperspektiv samt barnens uppfattningar av detta.
De olika frågeställningarna som vi utgått från är:
•Vilka olika aktiviteter väljer pojkar och flickor i den fria leken?
•Anser barnen att det finns olikheter i pojkars och flickors fria lek?
•Vad är flickors och pojkars uppfattningar om plats att leka på och socialt samspel dem emellan?
Undersökningsmetoden som använts i denna uppsats var kvalitativ och de olika metoder som användes var intervjuer med barnen, strukturerade observationer med observationsschema med lekkategorier och ostrukturerade observationer. Vårt resultat av denna studie visar att barnen till största delen valde att leka könsblandat under sin fria lek i förskoleklassen. Olika slags rollekar dominerade vid den gemensamma leken där pojkarna ofta fick en underordnad roll. I de lekar som var könsbundna användes olika slags leksaker av pojkarna respektive flickorna. Detta resultat har analyserats ur ett genusperspektiv.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)