Älskar, älskar inte. En kvalitativ studie om sökandet efter kärlek på nätet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsen handlar om nätdejting och de sätt på vilka människor framställer sig själva på dejtingsidor. Syftet är att besvara frågor som rör nätdejtingen utifrån ett konsumtionsperspektiv och dess roll för människors identitetsskapande. Vi vill även belysa de sätt som kvinnor och män presenterar sig själva och kommunicerar med varandra på dejtingsidor. En dejtingsida kan ses som ett ekonomiskt system som styrs av konsumtion, utbud och efterfrågan. Användarna kan då behöva anpassa sig till vissa marknadsregler som ger dem ramar för hur de ska presentera sig själva på nätet. Resultatet kan bli att kärleken förvandlas till en materiell tillgång eller en ”slit- och slängvara” som när som helst kan bytas ut mot en ny och förbättrad produkt. Dejtingsidorna tillskriver sina användare ”konstgjorda” identiteter som är mycket begränsade och ofta består av fördefinierade svar. På grund av det kan det vara svårt att beskriva sig själv på ett verklighetstroget sätt. Människor som använder sig av dejtingsidor kan istället försöka ”anpassa” sina identiteter i verkliga livet så att de liknar de konstgjorda internet-identiteterna. Det finns skillnader mellan hur kvinnor och män presenterar sig som kan sägas likna klassiska stereotyper för manligt och kvinnligt, men det finns också motsatser till stereotyperna som exempelvis att kvinnorna verkar vara de ”styrande” på sidorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)