Ur trollkarlens hatt – om varumärkets funktioner

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Ett varumärke består av tecken som kan återges grafiskt och som innebär att varumärkets varor eller tjänster kan särskiljas från andra varumärkens. Varumärkesrätten inom EU är harmoniserad och EU-lagstiftningen ger varumärkesinnehavaren rätt att stoppa tredje mans användning när samma tecken som varumärket används och den avser samma varor och tjänster – dubbel identitet. Detta medförde dock att den sunda konkurrensen hämmades varpå EUD under dryga 25 år har utvecklat en mer balanserad ensamrätt. EUD har uttalat att det även måste ske en skada på någon av varumärkets funktioner vid dubbel identitet. Någon definitiv och uttömmande lista på funktioner har inte presenterats och inte heller har EUD beskrivit funktionerna utförligt. Detta ger intrycket av att EUD plockar fram – ur trollkarlens hatt – de funktioner den anser att varumärket har för tillfället. Uppsatsen avser beskriva och härleda EUD:s hittills angivna funktioner: ursprungsangivelse-, garanti-, reklam-, investerings- och kommunikations- funktionen. Dessutom förklarar uppsatsen när EUD har ansett att de olika funktionerna skadas. Genom att studera EUD:s praxis sedan 25 år anlägger uppsatsen ett kritiskt rättsutvecklingsperspektiv för att härleda och beskriva funktionerna. Uppsatsen konstaterar att det saknas stringens och tydlighet från EUD:s sida men även från doktrin. Funktionerna är stundtals svåra att förstå och definiera vilket skapar en rättsosäkerhet. Detta leder till att ändamålet med EU och den aktuella lagstiftningen, att skapa en inre marknad, inte uppfylls eftersom osäkerheten rimligen borde leda till mindre ekonomisk aktivitet på grund av att företag inte vågar investera. Uppsatsen efterlyser en förteckning med varumärkets rättsliga funktioner, tydligare definitioner av dem och ett längre perspektiv i skadeanalysen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)