Har tillgänglighet ett pris? : En empirisk studie av utbyggnaden av tunnelbanan till Hammarby Sjöstad

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: I syfte att bemöta befolkningstillväxten i Stockholmsområdet har flera satsningar inom kollektivtrafiken påbörjats. Denna studie har fokuserat på utbyggnaden av tunnelbanesystemet till Hammarby Sjöstad och undersökt sambandet mellan den planerade tunnelbanestationen Hammarby Kanal och bostadsrättspriser i området. Egeninsamlade data från perioden 2013 till 2017 lägger grunden för den hedoniska prissättningsmodell som skattas i syfte att pröva hur euklidiskt avstånd och gångavstånd till den planerade tunnelbanestationen samvarierar med bostadsrättspriser i området. För att undersöka huruvida den ökade tillgängligheten till kollektivtrafiken gav en kausal effekt på bostadsrättspriser i Hammarby Sjöstad analyseras en difference-in-differences-modell som jämför bostadspriserna före och efter samrådet. Resultatet har visat på en negativ samvariation mellan närhet till den planerade tunnelbanestationen och bostadsrättspriser i Hammarby Sjöstad. Däremot hade samrådet en positiv effekt på bostadspriser som kunde statistiskt säkerställas ett år efter samrådet vilket indikerar att en ökad tillgänglighet överlag är något som värderas positivt i Hammarby Sjöstad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)