Varumärkesbyggande i sociala medier : En kvalitativ studie; hur små och medelstora företag använder sociala medier för att öka konsumenters engagemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Författare: Louise Johansson; Vilma Ljungborg; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Titel: Varumärkesbyggande i sociala medier Författare: Louise Johansson och Vilma Ljungborg Handledare: Anna Sörensson Examinator: Navid Ghannad Nivå: Kandidatuppsats Termin: VT 2023 Sociala medier är en effektiv kanal med stor räckvidd för att nå ut till potentiella kunder, skapapersonlig kontakt och konsumentengagemang. Interaktioner med kunder ger starkare relationermellan företagen och kunderna. Marknadsförare kan få värdefulla insikter om kundernasbeteende och anpassa sin marknadsföring för att stärka sitt varumärke. Syftet med denna studieär attskapa förståelse för hur företag kan använda sig av sociala medier för att bygga ett starkare och långsiktigt varumärke samt hur dessa digitala plattformar kan skapa ett ökat engagemanghos konsumenter. För att uppnå syftet har tre frågeställningar formulerats och för att undersökadet här används teorier inom varumärken, sociala medier och konsumentbeteende. Vidare hartre kvalitativa intervjuer, tillsammans med litteraturstudien, gett en djupare förståelse för hurföretagen arbetar med sociala medier. Resultaten av studien visade sig tydligt att sociala medierär ett starkt verktyg för varumärkesbyggande och skapa engagemang. Företag kan genom olikatyper av strategier på de digitala plattformarna nå ut till sina konsumenter med ett intressantinnehåll som stärker varumärket. Nyckelord: Varumärkesbyggande, Konsumentbeteende, Word-Of-Mouth, Sociala Medier,Konsumentengagemang, SMEs, Peer-to-peer

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)