Lärares förändringsprocesser under implementeringen av den matematiska undervisningsmodellen Tänka, Resonera och Räkna

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Denna studie undersöker lärares förändringsprocesser vid reformimplementering i skolan. Detta har gjorts genom att undersöka lärares upplevelser av den kommunala reformimplementeringen av undervisningsmodellen Tänka, resonera och räkna. Detta undersöks med hjälp av frågeställningarna Hur stor betydelse har den initiala fasen av implementeringen av en reform för att säkerställa ett utförande som är i linje med intentionerna bakom modellen? Är en bra implementering en garanti för en förändring av lärares övertygelser kring matematikundervisning? och Vad krävs för att en reform ska vara hållbar? Datainsamlingen har skett med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Intervjun har strukturerats för att tydliggöra lärarnas upplevelser med hjälp av ett flödesschema. Resultatet visar ett samband mellan att vara en av de lärare som är först ut att prova reformen och en högre tro på den egna förmågan, systematiskt processande och en större känsla av ett bra stöd och adekvat stöttning. Våra slutsatser är att de lärare som varit delaktiga i reformimplementeringen i högre grad utför undervisningen i enlighet med reformen än de lärare som börjat undervisa i enlighet med Tänka, resonera och räkna i ett senare skede.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)