“Högläsning lägger grunden till all fortsatt utveckling egentligen” : En inblick i pedagogers syn på högläsningens erbjudanden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna studie handlar om ‘affordances’ (erbjudanden) genom högläsning där syftet är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationer kan ge barnen. Förskolan har som uppdrag att ge barnen förutsättningar att genom högläsning få utveckla sitt språk. Tidigare forskning har i stor utsträckning haft fokus på språkliga erbjudanden samtidigt som det också finns viss forskning inom konst och estetik, förståelse för omvärlden samt genus. En studie som däremot ger en övergripande bild och sammanfattar de erbjudanden som barnen kan ges genom högläsningen har varit svårt att finna.  Studiens syfte är att få en inblick i hur pedagoger beskriver de erbjudanden som högläsningssituationerna kan ge barnen. Följande frågeställningar används: ● Vilka erbjudanden ser pedagoger i vår studie med högläsning i förskolan?  ● Vilka erbjudanden tar pedagoger i vår studie tillvara på i högläsningen?  Den metod som tillämpades var kvalitativ enkät med öppna frågor i form av en webbsurvey som tilldelades 15 pedagoger. Detta gjordes efter att en pilotstudie genomförts med tre pedagoger som inte deltog i den faktiska studien. Svaren analyserades genom att, med utgångspunkt i det teoretiska begreppet ‘affordances’ undersöka erbjudanden gällande högläsning, vilka senare kom att kategoriseras och sammanställas.  Resultatet visade att högläsningen kan erbjuda barnen språkutvecklande aktiviteter och kunskap om värdegrund, vilka var de mest framträdande erbjudandena som flest pedagoger lyfte via sina svar. Även andra erbjudanden så som fantasi och föreställningsförmåga, genus, estetik och matematik lyftes. Vad som också framkom var att det som barnen erbjuds beror på vilket syfte som ligger till grund för aktiviteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)