Trubbel i klassrummet - En studie om muslimska elever och svensk undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt syftar till att medvetandegöra religions- och idrottslärare kring elevers religiositet i förhållande till svensk undervisning. Arbetet behandlar specifikt muslimska elever då forskning visar att det är denna grupp som oftast blir exkluderad. Metoden för arbetet bygger på litteraturstudier samt artiklar, vilka jag sökt via olika databaser. Frågor som hur och varför olika problem uppstår kommer att stå i centrum för detta arbete, men jag kommer även att diskutera lösningar en lärare kan ha användning av. Två frågor kommer vara centrala: Hur och varför krockar muslimska elevers religiositet med svensk undervisning?, och Vilka didaktiska val kan läraren göra för att lösa olika situationer som uppstår? Resultatet av översikten visar att det finns olika anledningar till att muslimska elever ibland väljer bort moment i undervisningen. Simning, friluftsliv och allmän frånvaro på religionslektionerna är typiska återkommande exempel. Grundläggande värdegrundsarbete är i detta fall ytterst viktigt och det är upp till läraren att ta de svåraste besluten. Det blir inte alltid rättvist.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)