Den fysiska miljöns betydelse för barns lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Zoi Kiriaki Nilsson; Linda Carlsson; [2014]

Nyckelord: Förskola; Lek; Mikjö;

Sammanfattning: Studiens syfte är att få en större förståelse för vilken betydelse miljön har för barns lek. Studi-en bygger på observationer från två avdelningar på två skilda förskolor. Vad kännetecknar barns lekmiljö på två skilda förskolor? Vilken lek kommer till uttryck i de skilda miljöerna? Vilka förutsättningar ger de skilda miljöerna för barns lek? För att få svar på studiens frågor används observationer som metod. Studien utgår ifrån ett fenomenologiskt förhållningssätt och tar utgångspunkt i barns livsvärld. Resultat och slutsatser visar att miljön på avdelningarna har betydelse för barns lek, men att även materialets placering och användningsområde ger olika förutsättningar för lek. Vidare har studien visat att yttre faktorer så som verksamhetens struktur, förskollärarnas förhållningssätt, samt barngruppens sammansättning har betydelse för vilka förutsättningar leken får i förskolan. I vår blivande roll som förskollärare vill vi ta med oss vikten av att utifrån observationer, forskning och barnens intresse och behov reflektera och skapa diskussion kring val av material och utformning av miljö för att skapa de bästa förutsättningarna för barnens lek.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)