IF THE SHIT HITS THE FAN : En studie om krishantering ur ett ledningsperspektiv inom Klädbranschen under Covid-19

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Under de senaste åren har marknaden präglats av flera kriser, som den globala finanskrisen, Covid-19 pandemin och det pågående kriget i Ukraina. Dessa kriser är inte de första och inte de sista som samhället kommer att möta. Kris har fått en förstärkt innebörd och företags krishantering kan vara avgörande för fortsatt överlevnad. Hanteringen av kriser involverar ofta företagens förmåga att hantera förändringar. Syftet med studien är att öka förståelsen för krishanteringens faktorer och funktioner som en cirkulär process för det organisatoriska lärandet. Genom att studera upplevelser och erfarenheter ur ett ledningsperspektiv före, under och efter en kris önskar författarna bidra till forskningen beträffande de faktorer och funktioner som kan öka möjligheten till ett organisatoriskt lärande. Studien undersöker krishanteringsprocessen i företag inom klädbranschen, respondenterna i denna studie berättar att företagen har krisberedskap och krishantering inom företagen. Men att ingen kunde förutspå en kris som pandemin eller hade en krisplan för att kunna hantera dess omfattande effekter. Genom att undersöka, utifrån ett ledningsperspektiv, upplevelser och erfarenheter i samband med pandemin och att studera krishanteringen som en cirkulär process önskas ge en djupare förståelse för hela processen samt de förändringar och lärdomar en krishantering kan ge. Resultatet av studien visar på att gränsen mellan efterkris och förkris suddas ut vilket tyder på att krishanteringen är en cirkulär process. Företag kan dra lärdomar från en krishantering som pandemin innefattar. Resultatet visar också på tre viktiga faktorer som i sin tur påverkar krishanteringens funktioner. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)