Inomhusmiljön är A och O : En studie om en förskoleavdelnings fysiska inomhusmiljö – barns interaktion med material och andra barn under den fria leken, ur ett didaktiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka en förskoleavdelnings fysiska inomhusmiljöer samt barnens interaktion med material och andra barn. Intentionen är att skapa fördjupad förståelse kring pedagogers didaktiska val och handlingar samt barns upplevelser och intresse kring inomhusmiljöns utformning och innehåll i samband med deras fria lek. Metod för att undersöka detta är tre insamlingstekniker, vilka är observationer under barnens fria lek, gruppintervju med pedagogerna i arbetslaget och samtal med barnen på avdelningen. Empirin har analyserats utifrån ett didaktiskt perspektiv med utgångspunkt i frågorna vad, hur och varför. Vad ser till det barnen visar intresse för inom den fysiska inomhusmiljön, utifrån ett barnperspektiv. Hur och varför svarar på syfte och metod för verksamhetens innehåll, utifrån ett vuxenperspektiv. Resultatet visar att pedagogerna utformat och anpassat den fysiska inomhusmiljön för den nuvarande barngruppen. Arbetskort är ett verktyg i barnens fria lek. Dessa kort synliggör, med bilder och benämning på dess innehåll, allt tillgängligt material för barnen. Djur och smålego är två exempel på arbetskort som barnen har möjlighet att välja mellan. Det innebär att barnen har goda förutsättningar att välja bland samtligt material på avdelningen. Pedagogerna framhåller att bygg- och konstruktionsmaterial är ett stort intresse hos barnen, vilket resulterar i samspelslekar. Med utgångspunkt från arbetskorten påvisar observationer att de material som barnen använder mest i sin fria lek är pyssla, spel, smålego, djur och aporna. Barnen interagerar med det valda materialet i den fria leken genom att de använder sin fantasi samt skapar, konstruerar och frambringar liv i dessa. Materialen bjuder in till samarbete, diskussion, samtal och reflektion. I samtal med barnen framkom att de, utifrån arbetskorten, väljer flera olika material i den fria leken, främst smålego, pärlor, pyssla och vattenfärger. Barnen befinner sig gärna där materialet är lättåtkomligt, vid dess förutbestämda plats, trots att pedagogerna framhåller att materialet får förflyttas. Studien påvisar att den fysiska inomhusmiljön utformas utifrån pedagogernas didaktiska förhållningssätt. Det understryker betydelsen av kunskap för att möjliggöra en tillåtande och inspirerande miljö, som därmed inbjuder till lek och interaktion mellan barn samt material.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)