"Jag vill bara läsa spännande böcker" : En studie om elevers läsmotivation i år 4 & 6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om elevers motivation och förhållningssätt till läsning av skönlitteratur i grundskolans årskurs 4–6. Tidigare forskning har visat att unga idag läser för lite och att elevers motivation att läsa skönlitteratur behöver stärkas. För att besvara forskningsfrågorna fick elever i mellanstadiet fylla i en enkät med fritextsvar. Enkäterna kompletterades med fokusgruppsintervjuer med lärare. Resultatet visade att både inre och yttre motivation är betydelsefullt för att eleverna ska läsa skönlitteratur i skolan. Många elever vill läsa för att koppla av men några elever läser främst för att få bättre ordförråd. Lärarna å sin sida ansåg att det är viktigt att samarbeta med hemmet för att öka elevernas motivation och läsintresse. Resultatet visade också att eleverna i årskurs sex är mer motiverade att läsa skönlitteratur är eleverna i årskurs fyra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)