Samspel – Ja tack? : Att påverka musikaliskt samspel i ensemble på gymnasiet

Detta är en L3-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Författare: Ida Lundberg; [2024]

Nyckelord: ensemble; exercises; interaction; music; ensemble; musik; samspel; övningar;

Sammanfattning: I detta utvecklingsarbete har jag identifierat tre “nycklar” i musikaliskt samspel – att lyssna, leda och forma. Dessa “nycklar” baseras på mina tidigare erfarenheter av att musicera i ensemble. Utifrån dessa “nycklar” har jag utformat tre samspelsövningar – LYSSNA, LEDA och FORMA. Med syftet att undersöka hur samspelsövningarna kan påverka elevers samspel i ensemble har jag tittat närmare på hur elevers sätt att lyssna, leda och forma kan påverkas av att de jobbar med samspelsövningarna. Denna studie är kvalitativ, och i genomförandet av lektionsserien har data samlats in via enkäter (en i början av studien och en i slutet), exit tickets samt trippellogg. Varje samspelsövning tillämpades två gånger under lektionsserien. Resultatet visade att samspelsövningarna LYSSNA, LEDA och FORMA kan påverka elevers sätt att lyssna, leda och forma avseende samspel i ensemble, på flera sätt. Denna studies resultat kan ses som ett komplement till den musikundervisning på gymnasiet som fokuserar på just samspel i ensemble. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)