Digitaliseringens påverkan på kundrelationer: En jämförande studie mellan banken och dess kunders perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Digitaliseringsfenomenet har inneburit ett ändrat kundbeteende gällande hur kunder numera väljer att hushålla och förvalta sin ekonomi. I och med det ändrade kundbeteendet väljer banker att distribuera många av deras finansiella tjänster digitalt. Som en följd av denna digitaliserings transformation inom finansmarknaden har den fysiska interaktionen mellan bank och kund minskat. Eftersom sparbanker är en banktyp med ett nischat koncept och ett fokus på aktivt, socialt och nära samverkan med kunder, uppstår det en kunskapslucka för hur sparbanker kan förbättra och/eller omforma sina strategier kring relationshantering i en mer digitaliserad bankvärld. För att uppfylla detta syfte utgår uppsatsen från följande frågeställning: Vilka skillnader och likheter kan identifieras mellan kundens och bankens synsätt, gällande kundrelationer i och med digitaliseringen i bankbranschen? Genom att belysa både sparbankens och kundernas perspektiv har en jämförelse mellan dessa två perspektiv kunnat framställas. Vilket i sin tur hjälper till att bygga en förståelse för hur sparbankerna kan bedriva en nära, personlig och bra relation i samband med de digitala tjänsterna och samtidigt försöka behålla långa och lojala kundrelationer som även belyser förtroende och tillfredsställelse bland kunderna.     Denna uppsats har en kvalitativ forskningsgrund, där det empiriska underlaget har samlats utifrån tre individuella intervjuer med sparbanks medarbetare och två fokusgruppsintervjuer med fyra sparbankskunder i varje grupp. Det empiriska resultatet har kodats och analyserats utifrån uppsatsens fyra valda teoretiska parametrar. Resultatet visar att det inte finns några direkta skillnader mellan kundens och bankens perspektiv på kundrelationer. Båda parterna är medvetna om att den digitala transformationen inom bankmarknaden bidrar med en stor flexibilitet som skapar tillfredsställelse. Dock parallellt med detta går det att tyda från båda parterna att den fysiska kontakten fortfarande är viktig för att skapa en tillfredsställelse, förtroende och långsiktiga kundrelationer. Likt kundrespondenterna uttrycker också sparbanksmedarbetarna att en vana och okunskap för de digitala banktjänsterna kan skapa en misstro till användningen av dessa tjänster. För att kunna behålla en bra relation med denna sorts kundgrupp i en mer digitaliserad bank, behöver sparbanken införa åtgärder för att inte skapa ett utanförskap för just denna kundgrupp. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)