Handel på Facebook och Instagram : Och faktorer som kan påverka benägenheten till det

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Internet är ett ständigt växande fenomen med nya innovationer. Som en följd av utvecklandet av Internet har e-handel uppkommit och då även handel via de sociala mediesidorna Facebook och Instagram. Genom att en stor del av internetanvändare befinner sig på de båda plattformarna kan företag dra nytta av att befinna sig där samt att möjliggöra för konsumenter att kunna handla från dem där för att nå fler människor. Konsumenter kan handel på plattformarna bidra till en ökad smidighet då en produkt kan köpas direkt när den ses i Instagram flödet. Syftet med studien är studera handel på Facebook respektive Instagram och att bidra med mer information kring ämnet. Vidare ska studien ge en inblick i agerandet kring köp på kanalerna och hur de tänker kring viljan till att genomföra köp. Det finns ett intresse för företag att få en ökad inblick i ämnet då det är två olika kanaler som företag kan utveckla handel på, och därmed satsa både tid och pengar på kanalerna. Det finns olika begrepp som dyker upp som viktiga för respondenter och som används i studien för att studeras närmare vilka är upplevd säkerhet, erfarenhet, humör, reklam och produkt samt trovärdighet. Resultatet indikerar att de flesta konsumenter idag helst vill använda sig utav företagets hemsida vid handel på Internet. Det finns dock en stor andel av konsumenter som kan tänka sig att någon gång genomföra köp på plattformarna Facebook respektive Instagram. De konsumenter som ännu inte genomfört köp via Facebook och Instagram angav att de inte gjort det på grund av att de inte har det behovet och att de hellre besöker företagets hemsida. När faktorer som kan påverka att ett köp kommer eller har genomförts undersöktes angav flertalet konsumenter att det behövde vara enkelt, smidigt, smidigt, säkert, anpassad reklam och finnas en trovärdighet för företaget. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)