Frikyla : En möjlighet för Östersjöfarten att spara energi?

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: För att hålla ett behagligt inomhusklimat på fartyg krävs kylning under den varma tiden på året. Denna kylning kräver energi. Detta arbete är en undersökning om huruvida denna energiåtgång kan minskas genom så kallad frikylning. ROPAX-färjan Finntrader som trafikerar linjen Malmö–Travemünde har använts som exempel. Undersökningen utfördes genom att skapa en beräkningsmodell där ett köldbärarsystem med möjlighet till frikylning kopplades in i Finntraders nuvarande HVAC-system, tillsammans med nuvarande kylmaskiner. Statistik över lufttemperatur, luftfuktighet och sjövattentemperatur för perioden 2013–2015 införskaffades. Denna statistik fördes in i beräkningsmodellen. Resultatet av beräkningarna blev att en viss mängd energi kunde sparas med frikylning, hur mycket beroende på värmeväxlarnas effektivitet. Mängden energi som kunde sparas var förhållandevis liten jämfört med kostnaden för de komponenter modellen krävde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)