Att ta del av det svenska som asylsökande : En kvalitativ studie om vuxna asylsökande och volontärers perspektiv på språkinlärning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

Sammanfattning: När förändringens vindar blåser och världen blir alltmer global, förändras även befolkningen i länderna världen över. Immigration blir en alltmer vanlig företeelse och Sverige är inget undantag. Vilka utmaningar står dessa immigranter inför i det nya landet gällande språk och inkludering? I denna studie har vi undersökt precis det genom observationer och intervjuer med vuxna asylsökande och volontärer i en biståndsorganisation i Västsverige. Denna organisation bedriver språkcafé där asylsökande och andra invandrare har chans att lära sig svenska genom samtal och umgänge med svenska volontärer samt andra invandrare. Essensen av vår empiri var att de asylsökande lärde sig genom socialt umgänge med svenskar och att en av de viktigaste förutsättningarna för lärande är en plats där sådant socialt utbyte kan ske. Det finns flera olika faktorer som påverkar inkludering, det har framkommit genom denna studie att språket är en av de viktigaste. För att kunna leva och verka i samhället krävs det att man kan kommunicera med människor, såväl i vardagen, som i skolan och på arbetsplatsen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)