Bild som ett pedagogiskt hjälpmedel vid inlärning av skriftspråket

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Ann Kontio; Isis Alvarado Mendez; [2011]

Nyckelord: Barn; bild; skriftspråk; lärande; Vygotskij;

Sammanfattning: Bakgrund: Intresset för denna observationsstudie har varit att utifrån våra och andra forskares erfarenhetergällande skriftspråkandet visa på hur man kan förmedla skriftspråket med hjälp av bilder till barn i förskoleklass.Metod: Vår studie utgår från direktobservationen såsom deltagande observationer för att undersöka hurpedagogers tillvägagångssätt gällande skriftspråksinlärningen kan gå till samt vilka medium de använder sig avför att förmedla skriftspråket. I vår insamlade data har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som är detsociala, det medierade, det situerade samt det kreativa. Vi anser att Vygotskijs syn på lärande är intressant ochillustrerar med exempel som ger en bättre förståelse för hur man som blivande pedagog kan använda sig av deolika faktorer och aspekter som spelar en betydande roll för lärandetSyfte: Vår observationsstudie syftar på att tolka, undersöka och beskriva hur en pedagog använder bilder ochsagor som ett medium för att förmedla skriftspråket till barn i förskoleklass.Resultat: Uppsatsen tar upp bildens betydelse i skriftspråksutveckling för barn i förskoleklass. Den presenterarhur man kan utveckla barnens kompetens för skriftspråk med hjälp av sagor och bilder som ett medium för någotmer konkret. Sagornas stora påverkan på barn har dokumenterats historiskt och i nutid. För att kunna analyseravår observationsstudie i form av tidigare forskning har vi utgått från Vygotskijs fyra aktivitetsteorier som vinämnde ovan. Uppsatsen visar också på hur grundläggande en förtrogenhetsmiljö är för barnen så de kan lära sigpå ett lustfyllt sätt, både individuellt och i grupp.Huvudfråga: Hur kan man med sagans hjälp gå tillväga när man vill förmedla skriftspråket med bilder?Betydelse för läraryrket: Vi anser att denna observationsstudie är mycket relevant för alla blivande pedagogerdå den tar upp betydelsen av att använda sig av olika medium för att lära ut skriftspråket. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)