"Won't somebody please think of the children?"

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera hur barnet skapas som politiskt subjekt och medborgare. Vår teoretiska utgångspunkt grundar i texter om barn, barndomen och barnets roll i samhället ur ett historiskt perspektiv. Barnets roll som medborgare och politisk aktör är central i vår uppsats. För att undersöka detta väljer vi att titta på debatten om rösträttsåldern. Som empiriskt underlag för vår studie har vi valt ut fyra texter som vi analyserar diskursivt. Metodologiskt utgår vi ifrån ett foucauldianskt perspektiv. Resultatet av vår analys stödjer vår teori att barnet som begrepp skapas diskursivt i en specifik historisk kontext. Vi urskiljer två centrala element i skapandet av barnet som politiskt subjekt och medborgare. Det första innebär att det diskursiva regelsystem som idag styr vårt sätt att se på barnet inte tillåter barnet rollen som självständigt politiskt subjekt. Det andra elementet är att barnet som politisk aktör rekonstrueras diskursivt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)