Hur har du det på jobbet? - en kvalitativ studie av upplevelsen hos första linjens chef inom socialtjänst

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Anette Johannesson; Yvonne Pontén; [2008-11-12]

Nyckelord: chef; ledarskap; stöd; tanke; kompetensutveckling;

Sammanfattning: Syftet med studien var att få en bredare bild av och fördjupad kunskap om ledarskap för första linjens chefer inom kommunal socialtjänst. För att nå chefernas egen upplevelse av sitt uppdrag som chef och ledare valde vi kvalitativ metod med intervju som redskap. Syftet var vidare att fånga upplevelsen av ledarskap i relation till organisationens förväntningar. Vi ville se om chefserfarenhet hade någon betydelse. Vi ställde frågor som skulle fånga vad som upptar nya respektive erfarna chefer i deras uppdrag. Om upplevelsen av ledarskapet i relation till organisationens förväntningar och stödformer fanns. Vi kan i studien se att första linjens chefer arbetar på arenor där organisationens förväntningar inte är tydliga för dem. Det finns ett gap mellan den verklighet man arbetar i och organisationens bild av den. Förväntningar skapas och tydliggörs istället via kultur, egen idealbild och särskilt för nya chefer, den närmaste chefen. Cheferna upplever sig ha ett behov av stöd, men beroende på ledarerfarenhet varierar form och innehåll. Vi kom fram till att utbudet av stödformer var begränsat och riktade sig till den del av chefsfunktionen som arbetade framförallt med administration. Det finns nästan obefintligt med stödformer för de processinriktade frågorna som upptar cheferna i tanke. Vi ser att organisationerna inte har någon strategi när det gäller chefsförsörjning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)