IKT och bild som lärandeverktyg

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Denna studie behandlar IKT och Bild som lärandeverktyg. På grund av det
studerade områdets komplexibilitet fann vi tidigt att det krävdes en
omfattande litteraturstudie kring tidigare forskning inom områdena IKT och
bild, allra helst eftersom vi utifrån vårt syfte även har fått studera
konvergensen mellan IKT och bild i lärandesammanhang. Genom
litteraturstudier har vi undersökt hur IKT och bild beskrivs som
lärandeverktyg i styrdokument, rapporter och aktuell forskning.

Vi har också gjort en empirisk studie med syfte att undersöka hur
studenterna i lärarutbildningens första termin upplevt IKT och bild som
lärandeverktyg utifrån tre specifika kurser i den första terminens allmänna
utbildningsområde. I vår empiriska studie har studenterna fått
reflektera över huvudsakligen följande tre frågeställningar: Hur de
upplevde IKT och Bild innan de påbörjade sin utbildning, hur de upplevde
IKT och bild som lärandeverktyg efter den första terminen samt hur de har
sett på IKT och Bild som lärandeverktyg i sin kommande lärarprofession.
Genom att använda kvalitativ analys undersöktes lärarstudenternas
uppfattningar om hur de upplevt formerna och innehållet i den första
terminens lärarutbildning som behandlat IKT och Bild som verktyg för
lärande.

Efter att ha transkriberat våra intervjuer utarbetade vi en strategi vars
huvudsakliga syfte var att sortera och organisera materialet på ett för oss
överskådligt sätt. Vi sorterade sedan svaren gruppvis mot de
frågeställningar vi hade. Alla gruppers svar sorterades sedan i sin tur in
efter våra tre huvudsakliga frågeställningar kopplade till uppsatsens
syfte. Resultatet visar på att studenterna innan de påbörjade sina studier
generellt inte kände till vad begreppet IKT står för. IT ansågs
huvudsakligen bestå av ordbehandling och informationssökning via en
persondator. Studenternas uppfattning om Bild visade på en traditionell syn
och ett snävt bildbegrepp, där Bild huvudsakligen inneburit att teckna,
måla, rita, pyssla och formge. Studenternas svar visar också att skolan
från början har förmedlat ett synsätt där man skiljer på IT-användning
i skolan och på fritiden. Vår studie visar också att studenternas
uppfattningar om IKT och bild tydligt förändrades i takt med att de fick
prova på olika verktyg inom undervisningen inom de tre kurser som ingått
i vår studie. Några av studenterna uttrycker exempelvis att de ser allt
fler samband mellan IKT och bild, exempelvis i form av kommunikation, eller
att datorn erbjuder olika möjligheter för lärande. Studien visade också att
kunskapen om IT och datorer inte nödvändigtvis behöver vara avgörande för
hur studenterna anser att det kan användas inom undervisning och lärande.
Vi kan emellertid se att medvetenhet kring olika verktygs möjligheter har
visat sig under resans gång. Studenterna uttrycker efter den första
terminen också en förväntning på de fortsatta kursernas innehåll när det
gäller möjligheterna med IKT och bild. Utmaningen i en lärarutbildning
måste vara att problematisera och lyfta fram IKT och dess samband med bild
som ettnaturligt pedagogiskt verktyg.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)