Dagligvaruhandeln online : En kvalitativ studie om positiva och negativa upplevelser i de digitala skiftet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: E-handeln har efter pandemins utbrott genomgått en starkt framträdande förändring inom den svenska dagligvaruhandeln. Livsmedel har i motsats till andra branschorganisationer inom detaljhandeln inte uppnått samma tillväxt och det påvisas ett tydligt mönster att dagligvaruhandeln är på väg mot samma förändring. Studiens syfte är att undersöka hur konsumenternas upplevelser och beteendemönster har förändrats inom dagligvaruhandeln i Sverige. Restriktionerna uppmuntrade konsumenterna att tänka om och få dem att använda digitala plattformar. Studien grundar sig i en kvalitativ intervjustudie med respondenter som utför sin livsmedelshandel online. Litteraturöversikten bygger på litteratur som relaterar till ämnet samt begrepp som är relevanta till studien. Empirin har sedan analyserats med hjälp av en tematisk analysmetod. Målet är att undersöka konsumenternas positiva och negativa upplevelser sedan de började handla dagligvaror online. Från den insamlade empirin går det utläsa hur respondenterna har upplevt att byta från traditionella fysiska butiker till att handla online. Empirin påvisar att många av de tillfrågade tycker att det är smidigt, bekvämt, tidssparande med e-handel men även hur stor påverkan pandemin har haft på respondenternas konsumtionsmönster. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)