Hur specialpedagogiken har förändrats i styrdokumenten från 1998 till 2018.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: I denna studie är syftet att lyfta fram hur den specialpedagogiska professionen växt fram. Studien genomfördes i form av en innehållsanalys av läroplanerna från 1998, 2010, 2016 och 2018. Materialet sorterades med syfte att lyfta fram specialpedagogik. Resultatet i denna studie visar att varje läroplan har lyft fram varje barns rätt till undervisning som är anpassad utifrån barns behov, förutsättningar och svårigheter. Det är förskollärarnas ansvar att det fullföljs. Resultatet i denna studien visar hur specialpedagogiken skrivs fram i läroplanerna. Studien resulterar även i att det finns ett utrymme för hur begreppet specialpedagogik tolkas därför att begreppet inte skrivs fram i läroplanerna. Få begrepp med koppling till specialpedagogik skrivs fram i läroplansrevideringarna. Studien visar att det fanns en begränsad kunskap och disskusion om specialpedagogiken i början av 1900-talet. Med en kort beskrivning av specialpedagogikens framväxt kan det lyftas fram att tidigare sågs barn som bärande av sin svårighet. Utveckling skedde genom åren och ledde till ett synsätt att erbjuda en skola för alla oavsett vilka svårigheter barnet besitter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)