Pojkars syn på skönlitteraturläsning : En undersökning av vad fyra pojkar i grundskolans år 8 läser, och varför de saknar motivation och intresse för att läsa skönlitteratur.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för humaniora

Författare: Magnus Borg; [2006]

Nyckelord: pojkar; skönlitteratur; intresse; motivation;

Sammanfattning: Frågorna jag ställer i mitt forskningsarbete utgår från pojkars bristande intresse för skönlitteraturläsning. Problemet har uppmärksammats såväl i massmedia som inom skolvärlden. Syftet med min uppsats är att undersöka varför fyra pojkar är ointresserade av att läsa skönlitteratur, vad de läser, när de läser och var de läser. Arbetet innefattar även frågeställningen om de vet varför skönlitteraturläsning ingår i skolans uppgifter och vad som är positivt med läsningen. De didaktiska frågorna varför, var, när och vad utgör en grund för min frågeställning. Undersökningen består av kvalitativa intervjuer med fyra pojkar i grundskolans år 8. För att få belägg i mina resultat och analyser har jag utgått från tidigare forskning inom ämnet. Analysen visar att det är av vikt att skilja på intresse och motivation när man pratar om pojkars skönlitterära ointresse. Mina respondenter sade sig själva vara ointresserade av läsning. Frågan blev att ta reda på varför de själva ansåg sig vara just icke-läsare. Begreppet icke-läsare är hämtat från Gunilla Molloy. Hon menar att personen ifråga har full läsförmåga, men är inte intresserad av att läsa skönlitteratur (2002:136). Jag fann inga konkreta svar, men kopplar det bland annat till tidigare forskning, som menar att pojkar ser det som ett manligt identitetssökande när de kallar sig för icke-läsare. Även förhållningssättet till skönlitteratur i pojkarnas hemmiljö har betydelse för deras egen inställning till litteraturen. När det gäller läsintresset bör läsning i skolan och läsning på fritiden åtskiljas. Anledningen till att respondenterna saknar intresse av att läsa beror dels på klassrumssituationen då de kan ha svårt att koncentrera sig och dels på att de inte hittar någon bok som fängslar dem. Läsandet på fritiden får stå tillbaks på grund av andra intressen som till exempel idrott, dator och kompisar. När det gäller pojkarnas egna val av litteratur rör det sig bland annat om dagstidningar, ungdomsromaner, fantsy och deckare, vilket tyder på en relativt bredd hos de fyra pojkarna. Ingen av pojkarna vet vad kursplanen säger om skönlitteratur men de kan ändå se vissa fördelar med att läsa skönlitterära böcker i undervisningssyfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)