Tystnaden säger allt: Nätmobbning och skolors issues management ur ett kommunikativt perspektiv

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur skolor kan bli bättre på att hantera nätmobbning genom strategisk kommunikation och issues management. Problematiken grundar sig i ett förändrat medieklimat och uppkomsten av en ny synlighetskultur. Genom en fallstudie av två skånska gynmasieskolor har jag genom kvalitativa intervjuer studerat hur elever förhåller sig till nätmobbning, hur de vill berätta om nätmobbning till skolan, samt vilka förslag de har på hur skolor kan förbättra deras issues management. Intervjuer med skolpersonal och analys av styrdokument har även genomförts. Resultaten pekar på vikten av att skapa ett öppet kommunikationsklimat och en krismedveten organisation. Vidare visar studien att skolor behöver öka ansvarskänslan inom organisationen samt minska avståndet mellan lärare och elever. Det strategiska arbetet mot nätmobbning måste förankras i organisationskulturen för att det ska bli effektivt på längre sikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)