Sökning: "att skriva sig till läsning - en metod för elever i behov"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden att skriva sig till läsning - en metod för elever i behov.

  1. 11. Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Abrahamsson; [2012-05-11]
    Nyckelord :kartläggning; läs- och skrivsvårigheter; kartläggningsmaterial;

    Sammanfattning : Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov av särskilt stöd. Syftet med studien är att ta reda på om och hur pedagoger med specialpedagogiska arbetsuppgifter kartlägger elever i åk 3-9 med sent upptäckta läs och skrivsvårigheter samt hur arbetsgången är och om det finns en färdig plan för det. LÄS MER

  2. 12. Hur lär sig elever läsa och skriva? En intervjuundersökning med fem lärare om den tidiga skriftspråksundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Astrid Aurell; Charlotta Norin; [2009]
    Nyckelord :L;

    Sammanfattning : UndersökningsproblemUnder lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs-och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. Därför har vi valt attundersöka hur skriftspråksundervisning praktiseras. LÄS MER

  3. 13. LÄS- OCH SKRIVLÄRANDE FÖR ELEVER MED ANNAT MODERSMÅL ÄN SVENSKA - Intervjuer och observation om hur lärarna arbetar med flerspråkiga elevers läs- och skrivlärande.

    C-uppsats,

    Författare :Medina Arredina; Karin Alm; [2009]
    Nyckelord :Tv;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet: Syftet med studien har varit att belysa vilka metoder som fungerar bäst för två ellerflerspråkiga barn som lär sig läsa och skriva.Huvudfrågor: Använder pedagogerna medvetna metodval vid läs- och skrivundervisning?Vilka metoder är mest förekommande i dessa val? Hur motiverar lärarna sina val av metoder?Teorin: Metoderna som vi beskrivit i arbetet är uppdelade efter två olika utgångspunkter i läs-och skrivutveckling: analytiskt perspektiv och syntetiska perspektivet. LÄS MER