Sökning: "förskola vygotskij teorier"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden förskola vygotskij teorier.
16. Samlingar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur pedagoger tänker kring fenomenet samling. Jag ville också ta reda på hur musik skulle kunna användas i samlingar. För att ta reda på detta delades enkäter ut till olika förskolor i Malmö. Observationer genomfördes för att få exempel på hur musik kunde användas i en samling. LÄS MER
17. Lek är jätteviktigt!
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Leken är ett stort begrepp och många forskare har försökt beskriva den. Detsom de flesta kommit fram till är att den är lustfylld, frivillig, spontan, symbolisk och attmedel dominerar över mål (Pramling Samuelsson och Sheridan 1999, s. 84). LÄS MER
18. Lek och lärande : Pedagogernas tolkningar av barns leksituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka vad pedagoger tolkade att barnen lär och utvecklar i olika leksituationer på förskolan och att se om det var någon skillnad mellan barnskötare och förskollärare i deras tolkningar. Detta skulle sedan kopplas samman och sättas i relation till fyra olika teorier. LÄS MER
19. Den fria lekens betydelse inom förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Nordstrand Sara (2008). Den fria lekens betydelse inom förskolan. The meaning of free play within prescool. Skolutveckling och ledareskap, 90 högskolepoäng, Lärareutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER
20. Pedagogers arbete med flerspråkiga barn i förskolan utifrån ett språkstödjande perspektiv : En studie av pedagogiska situationer utifrån Vygotskijs teori
Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning ”Pedagogers arbete med flerspråkiga barn i förskolan utifrån ett språkstödjande perspektiv. En studie av pedagogiska situationer utifrån Vygotskijs teori. LÄS MER