Sökning: "förskola vygotskij teorier"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden förskola vygotskij teorier.

  1. 11. Könsskapande litteratur. : En undersökning av genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus i barnlitteratur och pedagogers syn på genus och litteratur i fyra förskolor i Stockholm.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :David Johansson; [2013]
    Nyckelord :Det sociokulturella perspektivet; Vygotskij; genus; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att ta reda på hur litteratur presenteras utifrån ett genusperspektiv för barn på fyra förskolor i Stockholm. Arbetet utgick från Vygotskijs teorier om sociokulturell påverkan och Hirdmans genusbegrepp. LÄS MER

  2. 12. Pedagogers uppfattning om bild- och teckenkommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecka Göransson; Nilsson Rebecca; [2012]
    Nyckelord :kommunikation; språkutveckling; förskola; bild; tecken; Vygotskij; artefakter;

    Sammanfattning : Följande studien handlar om pedagogers uppfattningar om bild- och teckenkommunikation i förskolan. Studien utgår från kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex förskollärare. LÄS MER

  3. 13. Att stötta barns första-och andraspråksutveckling : En fallstudie av två förskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Erika Pettersson; Anette Ringnér; [2012]
    Nyckelord :språkutveckling; förskolan; första-och andraspråk; Vygotskij teorier; läroplanen; mångkulturell förskola;

    Sammanfattning : Att stötta barns första- och andraspråksinlärning. En fallstudie av två förskolor.Språkmiljöer, olika arbetssätt och metoder kan påverka barns språkutveckling. I denna studie undersöks hur två förskolor arbetar för att stötta både första- och andraspråksutveckling. LÄS MER

  4. 14. Barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Malmberg; [2011]
    Nyckelord :lärande; barns;

    Sammanfattning : AbstractMalmberg, Linda (2010). Barns lärande. Malmö högskola: Lärarutbildningen.Vi har genom vår utbildning fått lära oss vad som förväntas av oss när vi kommer ut iarbetslivet som blivande lärare. LÄS MER

  5. 15. Språkutveckling : Att göra förskollärares tänkande synligt

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jennie Runevad; Jessica Åkesson; [2011]
    Nyckelord :Språkutveckling; språk; förskola; förskollärare; språkutvecklande teorier;

    Sammanfattning : SYFTE; Syftet är att utifrån ett språkutvecklande perspektiv undersöka förskollärares uppfattning om språkutveckling. Samt om deras intervjusvar enligt oss speglar en medvetenhet kring de språkutvecklande teorierna. LÄS MER