Förvärv och värdeskapande

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Tidigare forskning har visat på en del faktorer som gör det svårare för serieförvärvande bolag att skapa värde i takt med att de växer. Större kapital ska allokeras vilket leder till praktiska svårigheter i förvärvsprocessen. Vidare visar tidigare forskning på att fenomen såsom agentproblematik och hybris är mer utbrett bland större bolag vilket gör att avkastningen på kapital sjunker ju större bolaget blir. Detta ifrågasätts dock av studier som visar på ett lärande av att växa. Huruvida det är positivt eller negativt för värdeskapandet att växa som bolag påverkas av en rad olika faktorer, och ur tidigare studier tycks det svårt att uttyda vilken storlek på bolag som statistiskt sett skapar mest avkastning via förvärv.  Syfte: Syftet med studien är att analysera hur sambandet ser ut mellan serieförvärvande bolags värdeskapande, i termer av avkastning på investerat kapital, och dess storlek, samt vilken påverkan faktorerna branschtillhörighet, finansieringsmetod och konjunkturläge har på värdeskapandet.  Metod: För att besvara syftet med studien genomfördes i huvudsak empiriska studier i form av regressionsmodeller, för att kartlägga ett 30-tal serieförvärvande bolag och deras värdeskapande mellan 2009-2021. Analysen grundas därför på statistisk analys av paneldata, men kompletteras även av en djupgående litteraturstudie där kvalitativa faktorer inom ämnesområdet behandlas.  Slutsats: Studien visar att det för nordiska serieförvärvande bolag är positivt att växa upp till ett bolagsvärde omkring 4 miljarder SEK. Ju mer man växer, upp till den storleken, desto mer så gynnas man av skalbarhet, man har lätt att hitta synergieffekter och premien förblir relativt låg. När man överskrider 4 miljarder så tar dock de negativa effekterna av att växa över och värdeskapandet blir mindre och mindre i takt med att man växer och gör fler förvärv. Detta främst eftersom det blir svårare att hitta synergier med förvärvsobjekten och förvärvspremien generellt blir högre. Som visat i tidigare studier har branschtillhörighet en stor påverkan på värdeskapandet. Industribolagen visar en lägre avkastning än teknik och sjukvårdsbolagen. Påverkan av studiens övriga kontrollvariabler; finansieringsmetod och konjunkturläge förkastades i alla utom ett fall. För de bolagen som definieras som små fanns det en signifikant negativ effekt på värdeskapandet att genomgå nyemission.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)