SERVICEVÄNLIG : Undersökning av marknadisering i platsannonser för folkbibliotekarier

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Den här uppsatsen behandlar ämnet marknadisering i platsannonsernas kravspecifikation för bibliotekarier till folkbiblioteken. De metoder som har används är tematisk analys av platsannonsernas innehåll för år 2020 samt 2000 och kritisk diskursanalys med utgångpunkt i den tematiska analysen samt intervjuer som gjorts på e-mail med bibliotekschefer på folkbibliotek. Det uppsatsens resultat har påvisat är marknadisering inom tre områden när det gäller platsannonsernas kravspecifikation för bibliotekarier till folkbiblioteken, 1. marknadisering av känslor, i form av empati, trygghet samt servicevänlighet, 2. marknadisering av språk, i form av engelska samt övriga språk samt 3. marknadisering av kunskap, i form av akademisk examen. Vidare har serviceaspekten tagit allt större plats från år 2000 och framåt i platsannonsernas kravspecifikation i kombination med att arbetsköparnas kravlista för arbetarna blivit längre samt en mer uttalad självklarhet att arbetarna bör ha vissa personliga egenskaper och kunskaper.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)