Förskollärares förhållningssätt till barns krigslekar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Johanna Andersson; [2023]

Nyckelord: Krigslekar; förskola; förskollärare; makt;

Sammanfattning: Syftet med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare som makthavare beskriver att de förhåller sig till barns krigslekar i förskolan. För att besvara studiens syfte och frågeställninga ranvändes kvalitativ intervju som metod. Fyra förskollärare deltog i intervjun. Resultatet av studien visade att krigslekar generellt fick existera i förskolan under olika förutsättningar som förskollärarna hade önskemål om. Förskollärarna delade även med sig av sina tankar om i vilka situationer de ansåg att krigslekar behövde avslutas. Gemensamt berättade alla förskollärare om hur risken för fysisk skada på barnet var en anledning till att korrigera om eller helt avbryta krigslekar. En annan förutsättning för krigslekars existens som nämndes av alla förskollärare var att lekdeltagarna hade gett sitt samtycke till att delta i krigsleken. Alla förskollärare utryckte även ett önskemål om att diskutera krigslekar mer i sitt arbetslag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)