Mångfald i kommunala skolkök : Hur kan vi förstå den och vad kan vi lära oss av den?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: David Norberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här uppsatsen tar upp hur man kan förstå mångfald i kommunala skolkök. Köken jag valde ut finns i en kommun i Sverige. Metoden som jag använde var semistrukturerad intervju och som analysverktyg användes hermeneutik. Teorin jag använda var socialt lärande av Albert Banduras (Crain, 2005) och även situerat lärande av Lave och Wenger (1994). I bearbetningen av den insamlade intervjudatan transkriberade jag intervjuerna för att sedan tematisera de olika bitarna av data jag fann. Vidare behandlar uppsatsen olika dimensioner av mångfald, språk, etnicitet, genus och fördomar etcetera samt hur dessa kan förstås. Jag problematiserar min roll som forskare och ifrågasätter maktrelationen som uppstår i en intervjusituation. Likså ifrågasätter jag huruvida metoden jag valt är den mest lämpade samt hur datan kunde analyseras. Slutligen kan se att resultatet berättar om hur dessa olika teman påverkar och förstås i den kontext som köken är. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)