“Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” : Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Ahmed, A och Henriksson, E (2023). “Den var ganska undermålig den där så kallade skolan då” - Unga vuxnas erfarenheter av sin utbildning som placerade barn i samhällsvård.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt unga vuxna erfarit utbildning under sin tid i samhällsvård. För att uppnå syftet har följande specifika frågor utvecklats: ● Hur har elevernas rättighet till utbildning sett ut under tiden de vistas i samhällsvård?  ● Vilka extra anpassningar har gjorts för att eleven ska klara av sin utbildning när de vistats i samhällsvård? ● Hur beskriver de unga vuxna själva att de fått inflytande över sin utbildning? ● Vilken erfarenhet har eleverna av sin utbildning i samhällsvård och hur har det påverkat dem efteråt? Med detta examensarbete vill vi bidra med kunskap av på vilket sätt unga vuxna erfarit utbildning när de varit i samhällsvård. Genom att synliggöra deras rättigheter, inflytande och de extra anpassningar de fått och på så sätt bidra med kunskap kring hur specialpedagogens yrkesroll kan fungera i detta arbete. I denna studie har Systemteorin använts som teoretiskt ramverk och KASAM som perspektiv med inriktning på det specialpedagogiska uppdraget i skolan för att tolka och förstå resultatet. Studien är kvalitativ och har en induktiv ansats. Fyra semistrukturerade intervjuer har utförts för att samla in empiri. Det insamlade materialet har analyserats med hjälp av meningskodning och meningskoncentrering och strukturerat kategoriserats in i olika teman. Resultatet av denna studie visar att specialpedagogiska insatser krävs för att elever i samhällsvård ska få en lyckad utbildning. Utbildningens kvalitet har brustit och skolan har känts som ett tvång. Resultatet visar även att elever i samhällsvård inte alltid får inflytande över sin utbildning och de extra anpassningar som behövs för att få en lyckad skolgång. Pedagogiskt stöd i den fysiska, pedagogiska och sociala miljön behövs, men även en engagerad lärare som kan synliggöra deras behov. Effekten av att gå i skola i samhällsvård är försenad skolgång, en känsla av isolering och ensamhet, men även ett inre driv att komma vidare i livet även om det blir senare än sina jämnåriga. Detta visar att specialpedagogiska insatser kan vara livsviktiga för dessa elever. Genom att handleda och ge råd till lärare samt arbeta med att utforma en lärmiljö utifrån varje elevs behov, kan specialpedagogens roll i denna typ av verksamhet vara avgörande för att eleverna ska lyckas i sin skolgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)